Auteur Archief

Het geschenk van de stilte

Geschreven door Zr. Giuseppe op . Geplaatst in Bezinning

Heb de stilte lief boven alle dingen:
zij zal je een vrucht aandragen
die in woorden
onmogelijk beschreven kan worden.
In het begin zijn wij het,
die onszelf dwingen te zwijgen.
Maar vervolgens groeit er uit ons zwijgen
iets dat ons tot het zwijgen aantrekt.
Dat God je het gevoel mag schenken van dat iets,
dat uit de stilte geboren wordt!

– Isaac van Ninivé (Syrische woestijnmonnik, 7e eeuw n.C.) –

Bedevaart naar Sittard op 16 augustus 2017

Geschreven door Zr. Giuseppe op . Geplaatst in Nieuws

Basiliek-OLV-Heilig-Hart-Sittard-01

Op 16 augustus gingen we; Zusters, MSC érs, Chevalier verbondenen, bewoners, vrijwilligers en vrienden van Notre Dame, een volle bus pelgrims, vanuit Tilburg op bedevaart naar de Basiliek van Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart in Sittard. Het was heel mooi weer, we hadden een goede reis, geen files onderweg. Pastor Wies, Pastor Elly en Pater Wim Vergouwen gingen ons voor in de gebeden. Het begon al met bidden en zingen in de bus onderweg dat bracht ons al in goede sfeer. Precies op de geplande tijd arriveerden we bij het Mariapark voor de basiliek, waar we door gastvrouwen hartelijk ontvangen werden met koffie en Limburgse vlaai.
Om 11.45 uur werd de eucharistie gevierd in de basiliek. Pater Wim Vergouwen msc was de voorganger en Pastor Wies van Assche  nam ons mee in een treffende meditatie over Maria. Na de viering werden we weer uitgenodigd door de gastvrouwen voor een heerlijke lunch in het Mariapark. Er waren ook de nodige hartelijke en verrassende  ontmoetingen met oude bekenden van zusters die vele jaren in Sittard dienstbaar waren geweest voor het werk van in de basiliek. Na de lunch was er voor ieder de gelegenheid het winkeltje te bezoeken, een wandeling te maken, of stilletjes bij Maria in de basiliek te vertoeven, kaarsjes te branden etc. Om 14.15 uur werd de bedevaart afgesloten met een mooie gebedsviering. en om 15.30 uur vertrokken we uitgezwaaid door de gastvrouwen weer met de bus naar Tilburg. Ook nu weer verliep de reis voor spoedig en waren we om 17.00 uur thuis.  Moe, maar heel voldaan en dankbaar aan al de vrijwilligers die zich hadden ingezet om deze bedevaart voor ons mogelijk te maken.
Hier volgt nog een foto reportage waarin we u iets laten zien van de sfeer op deze dag.

18 juli Internationale Nelson Mandela dag

Geschreven door Zr. Giuseppe op . Geplaatst in Bezinning

mandela-09

Ieder jaar op deze dag — de geboortedag van Nelson Mandela — sluit de VN zich aan bij de oproep van de Nelson Mandela Stichting om 67 minuten te besteden aan het helpen van medemensen om deze speciale dag te markeren. Zevenenzestig jaar lang wijdde Nelson Mandela zijn leven aan dienst aan de mensheid – als advocaat voor de mensenrechten, als een gewetensvolle gevangene, als internationale vredestichter en als de eerste democratisch gekozen president van een vrij Zuid-Afrika. In december 2015 besloot de Algemene Vergadering om het aandachtsveld van deze dag te verruimen, door deze dag ook te gebruiken om te pleiten voor menselijke condities in gevangenissen, om mensen ervan bewust te maken dat gevangenen deel uit blijven maken van de maatschappij en om het werk van gevangenispersoneel te waarderen als een waardevolle dienst aan de samenleving.

Laat ons bidden:
Deze dag danken we voor het leven van Nelson Mandela.
Hij leidde een volk naar de vrijheid. Hij vocht voor verzoening in plaats van vergelding.
Hij pleitte voor vrede in plaats van oorlog. God, wij danken U voor Madiba.
Terwijl anderen zich overgaven aan de duisternis, bleef hij vertrouwen op de belofte van een nieuwe morgen.
Hij zag een weg om de wonden van het verleden te genezen….
met het doel om een nieuwe rechtsorde te realiseren, gebaseerd op gerechtigheid voor iedereen.
Zijn werk inspireerde de hele wereld. God, wij danken U voor Madiba.
Wij bidden U, dat wij iets van zijn moed mogen hebben en iets van zijn geloof.
Troost de mensen die rouwen in Zuid-Afrika en overal ter wereld.
Laat het werk van Nelson Mandela voortgang vinden in ons. Amen.

20 juni Wereldvluchtelingendag

Geschreven door Zr. Giuseppe op . Geplaatst in Nieuws

download (22)

20 juni, Wereldvluchtelingendag: Het vluchtelingenprobleem in de 21ste eeuw verandert snel van karakter. In toenemende mate ontvluchten mensen hun land vanwege meerdere samenhangende en gecompliceerde redenen. Ongeveer 40 miljoen mensen wereldwijd

zijn ontheemd vanwege geweld en vervolging, maar tegenwoordig zijn vervolging en oorlog niet de enige redenen meer om te vluchten. Mensen vluchten ook vanwege onrecht, uitsluiting, druk van de omgeving, strijd om de schaarse bronnen en vanwege slechte menselijke omstandigheden ten gevolgen van slecht functionerende staten.

Laten we bidden: dat we wegen mogen vinden om de talenten van vluchtelingen te gebruiken, want zij hebben veel te bieden wanneer zij weer de kans krijgen hun leven in eigen hand te nemen.

Op onze bezinningspagina publiceerden we : Het pelgrimslied van een vluchteling..